Inte speltopplista, än...

Istället tänker jag dra upp något annat

Glöm FRA, glöm IPRED. Detta tar tronen för mest idiotiska lag någonsin.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4526418.ab

Nu är det inte bara fildelare som kollas, utan ALLA. Alla med en iPod, mp3 spelare, mobiltelefon, laptop, osv. Välkommen till dagens samhälle, där integritet och personliga rättigheter styr. Eller? Nej, det verkar ha glömts. Nu frågar jag mig, varför röstades denna ofantligt korkade regering fram? För det är just det dem gör, sätter korkar på allt. De föreslår även att YOUTUBE ska läggas ner, jo visst. Lycka till med den. Snart kanske vi ska ta med oss våra egna lufttuber också, kanske blir farligt att andas samma luft som regeringen. Kanske vi ska sluta prata om fildelning helt också, för det är ju olagligt.

Borde inte tullen fokusera mer på att stoppa alla droger som tas in i landet? Det är väl ingen hemlighet att drogerna växer och blir allt fler och fler. Men nej, fildelning kommer först.

Så jag frågar mig, när kom musik, film, datorspel och allmänt nöje före våra rättigheter?

Speltopplista

Jag ser att lärarna har börjat ta upp sina favoritböcker i topplistor på sina bloggar, så jag tänkte ta upp spel då jag inte är ett större fan utav att läsa böcker. Faktum är att jag hatar det... även om ni nu tycker det är så farligt och skadligt att inte läsa böcker! Jag vet "böcker är bra att läsa". Men Coca-Cola är också bra att dricka, för mig. Ha!

Fast det ska väl erkännas att jag älskar episka och storslagna böcker/historier/filmer, så som Sagan om Ringen t.ex...

Vi börjar nerifrån.
Nördfaktor 110 här, så om du inte gillar spel, läs inte helt enkelt!



5. Guild Wars
Alla har hört talas om "World of Warcraft", ett totalt meninglöst spel i mina ögon. Inget djup, ingen story, ingenting. 11 miljoner spelare som betalar för en virtuell chatt. Lönt? Nej. Men det är ju iaf min åsikt.

Guild Wars har närmare 6 miljoner spelare, men ingen månadsavgift. Samma koncept, fast betydligt bättre. En story, 3 kampanjer. Det hela börjar med kampanjen "Prophecies", ett stortslaget rike "Ascalon" som är ett utav de tre stora människorikena i spelet håller på att gå under, just pga en invaderande ras. En ond ras, såklart. En stor och skräckinjagande ras, såklart. Charr, heter denna ras. Just detta spel har jag spelat som besatt sen det släpptes 2005. Det är otroligt vackert och karaktärer som man kan leva sig in i och förstå hur dem tänker och just varför dem är rädda.

Hela historien fortsätter i spelet "Factions" som är en ensamstående kampanj och visar det mer asiatiska i spelet. Ninjor, konstiga drakar, pester. Just detta land visar hur ett stor rike kan bli förstört inom en kort tid pga en okontrollerbar pest. Hur ett stort och rikt rikedom kan bli inget förutom trä och sten, igen. Såklart finns det pirater och andra raser som tar nytta av detta och tar över riket, medans folket blir nertryckt, lite likt en blandning av pest och folkmord. Släpptes tidigt 2006.

Sedan finns det även "Nightfall". Det visar hur en stor tyranni kan skräckinjaga och skrämma iväg ett helt folk, ta över riket på nolltid och lämnar armén självstående utan att kunna försvara sig mycket. Folket blir vänt emot genom propaganda och falska religioner. Falska gudar lurar folket att göra saker som egentligen inte borde ske, etniska grupper blir vända emot varandra.

Slutligen "Eye of the North" som bara är en expansion till kampanjen "Prophecies". Här får man se mer bakom det förstörda riket och hittar även smågrupper av människor som fortfarande gör terroristdåd mot fienden. Där hittar man även "Norn". Människor som är ungefär 3 meter höga, vilket kanske känns... fel ibland.

Slutligen handlar det allt om personliga erfarenheter om vad för spel man gillar, jag gillar de flesta spel. Men just detta är en pärla! Som sagt: Nördfaktor 150 %! Nu avslöjar inte jag något särskilt av detta spel, sök gärna på recensioner om ni vill veta mer!





RSS 2.0