Temauppgift: Blogg!


 

1. Hur olika är mäns och kvinnors beteenden? Jag kan ofta se män som mer störa, högljudda och vill synas mycket. Försöker kvinnor med detta blir de ofta kallade för diverse saker. Ofta inget trevligt. Jag kan inte påstå att värderingar är särskilt olika. Eller, jo självklart beror det på situation och från person till person. Från jobb till jobb och uppgift till uppgift. Kanske en man har bättre förutsättning för att jobba som brandman, det är ett både fysiskt och psykiskt påverkande jobb, precis som alla andra jobb är men brandman är väldigt tufft. För övrigt tycker jag ändå att det är samma värderingar, förutsättningar kan dock variera lite. En man kanske har bättre förutsättningar pga större utseende, som polis. Men det mesta av förutsättningarna sitter i tänkandet.

Om man ska kolla på biologiska skillnader så är väl ändå testosteron en stor skillnad. Uppfostran är nog dock det som spelar mest roll, tror jag själv.

2. Att tänka sig att byta kön är väldigt svårt, det är ju en helt annan värld. Trots att vi alla lever i exakt samma värld så har de olika könen två olika syner på världen, två olika sätt att leva på. Helt olika standarder och normer. Två helt olika sätt också att leva så med tanke på hormon osv. Jag vet inte hur mitt liv skulle vara som kvinna, då mitt hår ändå är långt idag. Men jag skulle säkert se annorlunda på mycket, som t.ex. min egna vardag. Jag är inte aktiv alls, sitter mest framför datorn, jag vet inte hur jag skulle leva som motsatt kön. Beteendet vet jag inte om det skulle vara någon större skillnad på heller. Jag tror säkert att som kvinna förväntas man inte att vara särskilt rebellisk.


3. Jämför t.ex. Sverige med arabiska länder. I Sverige är det rätt viktigt att kvinnor får ta sin del av samhället och även uttrycka sig, att leva sina egna liv och även få leva fritt. Så fort kvinnor på något sätt trycks ner i Sverige så tas det upp i media, stora nyhetsinslag och artiklar om sådant. I arabiska länder är det nästan alltid män som ska bestämma, de ska bara över kvinnorna och kvinnor ska vara lyssna och lyda. Inte särskilt jämställt, om jag får säga det själv. Och jag tror många håller med om det. Vi har i västvärlden en väldigt avancerad värld och har länge försökt få det bättre för kvinnor i samhället. Rösträtt osv. Men lön diskuteras fortfarande väldigt vilt om, speciellt om att kvinnor har sämre lön än män, även om de har samma sorts jobb. Det kan tyckas väldigt ojämnställt, möjligtvis därför som mycket feminister blir aggressiva, kan jag tänka mig. Och värt att nämna är ju också att Finland har en kvinnlig president.

4. Hur jämställda är vi i Sverige idag? Detta är också något som det diskuteras mycket om. Lönerna är ofta ojämnställda, män får ofta mer än kvinnor och män har ofta mycket lättare att få jobb. Påfrestande jobb som brandman tycker folk att det finns alldeles för lite kvinnor i. Men sen måste man tänka på att män ofta är starkare rent naturligt, de kanske kan klara av såna jobb lättare. Sen har jag faktiskt inte hört om många kvinnor som är intresserade av att jobba som brandmän, det är nog väldigt ovanligt. Däremot börjar fler kvinnor bli poliser, det är inte alls ovanligt. Men om man kollar regeringen så har vi många kvinnor som ministrar. Även en del som partiledare, Maud Olofson t.ex.


Finanskrisen

Kan vi för en gångs skull kanske lära oss av historien?

Vill vi ha ännu en stor depression, liknande den på 30-talet. Då hoppade folk bokstavligen från byggnader eftersom de på några sekunder blev från extremt rika till extremt fattiga. Det pågick enorma demonstrationer på allmänna platser i USA där tiotusentals folk deltog och hungerstrejkade. Denna gång påverkar det dock hela världen, vi ser det i Sverige, Japan, England, Island. Island har till och med fått hjälp av Ryssland nu, något som England inte tycker om alls. Och Ryssland tar varje chans dem kan för att få mer västerländskt inflytande och respekt.


USA är skuldsatt långt över deras huvud. Irakkriget har dragit ner deras ekonomi och de är skuldsatta i flera miljarder dollar, över 400 miljarder för att vara mer exakt. Och ekonomi frågan är en stor debattfråga i det nu pågående USA-valet, då Obama har en uppenbarlig fördel och bättre metod att hantera finanskrisen i sig. George Bush skrev nyss under ett räddningspaket på 700 miljarder och Europa har också något liknande på gång.


Det påverkar inte bara världens ekonomi, utan också arbetarna. I Kanada t.ex. så får många arbeta övertid eftersom deras så väldigt vackra och starka grannar USA drar ner deras ekonomi rejält, i slutet av denna vecka kommer Kanada ha förlorat ungefär 1,3 triljoner. Jag har själv snackat med en kanadensare som berättade detta för mig och även han har fått jobba övertid hela veckan. Kommer även ihåg att presidentkandidat McCain sa att USA har en väldigt stark ekonomi, bara lite senare samma dag så gick allt åt skogen.


Kan vi då kanske faktiskt lära oss av 30-talets kris och försöka reparera allt innan det är försent? Eller är det redan försent? Börserna har faktiskt börjat stiga lite igen, men vad gör vi om de helt plötsligt faller till botten, igen? Ska vi då skylla det på något land, eller starta krig? Det är en enda stor röra egentligen som vi bara får följa och se vad som händer. Har vi tur så blir det bra igen, den låga konjunktionen försvinner och jobben blir mer tillgängliga. Men runt 600 personer varslas varje dag i Sverige, vi vet alla också om att Volvo varslade 3 300 personer.

Vi har också kommit till ett ganska så stort stopp i tillväxten, vår käre Anders Borg förutspådde "Dålig tillväxt och försämrad ekonomi" att komma. Grattis, de blåa kan faktiskt göra något! Förutspå finanskriser och dåliga tider! Förtroende för regeringen är viktigt, speciellt för våra kära moderater och Frederich Reinfeldt. Nu börjar det närma sig till Sveriges val också, finansfrågan kan säkert komma att bli lika stor här som i resten av världen.


Nja..

Nu är det ju så att Stefan blir mycket ledsen om jag inte bloggar.

Så jag tänkte bara säga hej.

HEJ!


RSS 2.0