IPRED, en gåva från ovan.... ?

Det verkar ha skapat en enorm storm i det hela med IPRED-lagen. Ja, jag laddar ner, men jag köper också skivor(ska lägga upp en bild på min skivsamling sen som bevis). Jag får väl be om ursäkt för alla de skivor jag har laddat ner, men hade jag inte fildelat själv hade jag inte känt till ungefär 95 % av de artister jag lyssnar på. Då hade jag nog bara känt till band som redan är stora och mindre kända band hade inte fått lika mycket uppmärksamhet.

Det är olika åsikter bland alla artister, vissa stödjer det, andra inte. Några bra exempel är väl Timbaktu som faktiskt släppte låtar på Pirate Bay.


"If you're bootlegging this, and thinking about sending it to your friends, don't send it to just your Swedish friends but all of your friends, allover the world" - Bruce Dickinson, Ullevi 2005, sångare i Iron Maiden. Med detta menar han att de som spelade in konserten som SVT sände live på TV inte bara skulle sprida det till sina svenska kompisar utan alla sina kompisar över hela världen.

Det är ett nytt sätt att marknadsföra musik, ett snabbare sätt och absolut mycket effektivare. Faktum är det att artister får oftast inte mycket pengar på skivförsäljning. Det är med turnerande som drar in pengar. Jag såg Iron Maiden på Ullevi i somras, de gjorde två shower i Sverige, Ullevi och Stockholms Arenan, på dessa två shower fick de faktiskt in 50 miljoner kronor. Och såna shower gör de världen över. Finland, Norge, England, Tyskland, Brasilien, Argentina, i princip överallt, till och med i Indien och Dubai, Australien, Nya Zeeland.

Jag tror faktiskt inte jag hade gått på mycket konserter utan fildelning, jag tror faktiskt inte band hade gjort särskilt stora
turnéer idag om det inte hade funnits fildelning.


Själva IPRED-lagen betyder att skivbolag ska få lov att ta våra IP-adresser. Men hur genomtänkt är det? Det kan vara så att någon går in i andras trådlösa nätverk och sen laddar ner från den familjen/personens bredband. Då ser skivbolagen den familjens IP-adress och på så sätt så ses dem som dem skyldiga. Ska vanliga barnfamiljer få hotbrev från skivbolag och hotas att betala? Är inte detta utpressning? Ska detta få lov att hända för att en tolvåring sitter och laddar ner några låtar som han/hon tycker om? Nu finns det faktiskt sätt att blockera allt detta.


Ni kanske känner till ANTI-piratbyrån, dem försökte faktiskt komma in på min dator, två gånger. Har program som blockerar intrångsförsök även om jag tror jag nästan hoppade ur stolen av rädsla när jag såg att dem hade blivit blockerade för intrångsförsök på min dator. Detta var när jag var 12-13 år gammal. Det finns alltid åsikter om att fildelning är bra och fildelning är dåligt. Jag tycker det är bra, men det ska inte missbrukas. Jag själv laddar ner för att testa, jag laddar ner spel för att testa om det är bra, är det bra köper jag det, helt enkelt. Är ett album bra så köper jag det också, för det är svårt att veta innan man köper det. Svårt att lyssna i lugn och ro också innan man har köpt det, om man nu inte laddar ner det. Förra veckan köpte jag 8 skivor.


Det här med att IPRED-lagen ska få ta våra IP-adresser så kan jag informera om att det redan finns program som håller på att utvecklas som ska förhindra detta, fildelningen är alltid ett steg före eftersom det har funnits länge nu och utvecklas konstant. Nya metoder, nya snabbare sätt osv. Sverige har alltid legat på topp inom detta område tack vare snabba bredband och stor bredbandsteckning. IPRED-lagen kan bara göra mer onytta än gott. Det finns också sätt att dölja sin IP-adress eller skaffa en fejkad IP-adress. Det är inte svårt. Det är något som vem som helst kan göra, möjligtvis en liten guide kan behövas. Det är helt enkelt så att IP-adresserna kommer hamna i fel händer, jag också tänka mig att bredbandsbolagen inte vill förlora kunder, de kommer säkert att byta allas IP-adresser ofta och kontinuerligt.


Man kan tycka att fildelning förstör skivbolag och butiker, personligen hade jag inte köpt en skiva om jag inte hade fildelat, just för att jag inte hade vetat om det varit bra eller inte, det är väldigt svårt att veta. Det finns de personer som också förespråkar att det ska vara helt gratis, visst är det gratis, men jag tycker att man ska stödja det man tycker om för att få det leva vidare. Att stå för sina ideologier är också en väldigt viktig grej som många verkar ge upp för grupptryck idag. Jag tycker även att skivbolag förstör genom att sätta sanslösa priser på skivor, 180 kr för en skiva är faktiskt mycket pengar.

http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida


Squirrel!

Jag går med Stefan i hans kamp över Humanus, med ekorrar!

Nytt och gammalt

En del nytt har väl hänt.

USA har fått en ny president, som alla förmodligen vet. Deras första svarta president också, vilket är rätt intressant. Kanske Obama kan vända tillbaka USA från den skit som Bush har skapat? Vem vet, only time can tell. Obama har verkligen mäktiga tal, väljer sina ord klokt och hävdar inte en massa utan att ha en grund för det. För det är just vad USA behöver. En stark president som kan tala till folket utan att framstå som en clown i förklädnad. McCain erkände sig besegrad, bad sina väljare att stödja Obama i sin kamp om att försöka få ett stabilt USA och en stabilare värld. Världen just nu kan man väl inte säga att den är särskilt stabil, finanskrisen härjar ganska fritt i ekonomi världen, jobb varslas och företag går i konkurs. Nu senast gick Sterling i konkurs, 30 000 passagerare blev drabbade, vilket är rätt grovt.

Visserligen försöker verkligen svensk media att bevaka USA till 100%. Alltid ser man något från USA medans större delen av världen glöms bort, det finns saker som händer i resten av världen också! Men det är ändå självklart eftersom USA har stort inflytande på Sverige, mycket amerikanska TV program, dokusåpor, reality-TV och allt möjligt kommer från USA. Det mesta sitter dagens ungdom och ser på TV. Dagens engelska lektioner kan vi också kalla: Amerikanska, varför? Just för att alla sitter och pratar ful amerikanska och inte brittiska, som ursprungligen är engelska. Men det är också mycket som man hör på TV och i dagens musik, amerikanska.

Tror säkert att det hela kan komma att lösa sig inom en snar framtid, bara inte finanskrisen går djupare och djupare. Den borde stoppas så fort som möjligt.

"If you are going through hell, keep going." - Winston Churchill

RSS 2.0