Blogg.. blogg... blogg. BLOGG!

Stefan kom på den absolut briljanta idén om att vi skulle blogga... om att BLOGGA!

Kan alla dessa skämt som kan vara svåra att tolka och uppfatta över bloggarna vara kränkande på något sätt, för andra som läser? Inte vet jag, jag andas ironi så för mig är det naturligt. Ha! Jag kan förstå de som faktiskt tar illa upp, oftast är det faktiskt från misstolkningar av en text. Det är svårt att avgöra om en person skämtar eller inte om man inte hör det från en röst som tar en annan tonart.

Vi har ju vår käre Rikard som älskar att prata om Rush, vi har också Erik som hatar Rush och vill gärna döda honom varje gång han spelar upp en Rush låt. Visst är det alltid kul att se! Tyvärr så dör aldrig någon, så mycket för den underhållningen. Nu är ju Rush bra, bara det att Erik har specialbehov av att spela upp musik som alla verkligen hatar.

Just det som jag skrev ovan kanske kan uppfattas som kränkande eller väldigt attackerande mot just Erik eftersom det nästan för honom att framstå som en clown, vilket han förmodligen vill ändå. Stefan tar upp ekorrar och jag håller med honom, starta bloggkrig mot Polhem! Vi är bara utnumrerade med ungefär 1800 pers. Det kan säkert gå! Tror jag, eftersom vi har Stefan. Han försöker också hitta ett recept på papegojor men det verkar inte finnas något, tyvärr. Kanske inte finns många som har provat att äta papegoja. Förmodligen blir det bara en förbannad goja av det hela? Själv tycker jag att det är bra att vi bloggar, det är ett riktigt bra sätt att få ut allt vi vill säga. Alla vår åsikter blir på något sätt lättare att få fram om man bloggar om det istället för att prata och skriva ett prov. Man får mer tid att tänka till vad man ska skriva och det blir lättare att uttrycka sig också.

Vi har alla Stefan att tacka för detta, han kom på den idén och jag tror inte att många andra lärare skulle kunna komma på något sådant. När han först tog upp det var jag väldigt skeptisk, kan det verkligen bli något av det? Tänkte jag. Men jag har insett nu att det är kul att blogga och att få kommentarer. Alltid kul att se lärare som bloggar, Mikael och Tobbe också. Mira har en blogg, men hon har skrivit ungefär lika mycket som en död papegoja. Kanske något Stefan ligger bakom? Det är säkert så att det finns folk som hatar att blogga, folk som tycker det är meningslöst och fullkomligt skit. Inte vet jag, men det är säkert så. Jag förstår dom, precis som jag hatar att gå upp och redovisa muntligt så kan det säkert vara lika skit för dom att blogga. Alla tycker olika och jag har mina åsikter om det också. Jag är glad att vi slipper så jäkla massa prov också. Tror fakiskt inte att man lär sig så mycket av prov, man kommer inte ihåg så mycket efteråt utan man bara plugga för att försöka få något högre betyg än G. Men sen glömmer man det man lärt sig ganska så direkt efteråt.

Så ja, jag tycker om att blogga och jag tycker det är en bra inlärningsmetod, om man nu kan sköta det själv också.

Vad sa du?

Jordbävning? Varför var jag tvungen att sova? Varför måste jag missa det roliga?
Jag skyller på finanskrisen.... måste ju vara den enda rimliga orsaken! Ha!

För övrigt tycker jag vi ska få gå hem.

Kris i bilindustrin

Det verkar som att krisen i bilindustrin har blivit en stor nyhet och visst, det drabbar oss alla på något sätt. Sveriges bildindustri håller på att gå under och det kan sluta med att både Volvo och Saab läggs ner, detta är då visserligen i värsta fall. Förhoppningsvis slutar det inte så. Jag är inte särskilt bilintresserad, det ska erkännas. Men det påverkar faktiskt också mig eftersom jag bor i Sverige. Krisen kommer att påverka inom alla områden och sektorer. Lärare såsom städare. Ingen kan tyvärr slippa denna kris.

Regeringen la nyss ut ett räddningspaket för Volvo och Saab, det är på hela 28 miljarder. Det är ett stort paket, som jag tycker dom ska ge mig istället. Skämt åsido. Jag hoppas själv att detta kan rädda båda företag, och framförallt Sveriges bilindustri. Det är massor utav folk som jobbar inom det, speciellt Volvo. Nu är inga av företagen svenska, Volvo ägs av Ford och Saab ägs av GM-Motors. Båda är amerikanska företag som har det väldigt svårt precis som alla andra amerikanska bilföretag, det ryktas om att bara ett fåtal bilföretag kommer ta sig ur detta och det ska tydligen vara något japansk, europeriskt, tyskt, resten amerikanska. Jag vet inte, men det låter rätt läskigt ifall inte Volvo och Saab skulle finnas längre.

Ett annat förslag var att Volvo och Saab skulle gå ihop, sammanslagna krafter. I mina öron låter detta bra, de två tillsammans kanske blir bättre och starkare. Möjligtvis och förhoppningsvis kan detta rädda svenska bilindustrin. Eftersom det är en finanskris så säljs det betydligt mindre bilar, detta påverkar såklart industrin. Detta i sig påverkar också folk världen över eftersom det ger mindre jobb tillfällen, i ett land som Sverige där det redan finns för lite jobb. Hur ska detta sluta? Alla pratar om att vi ungdomar kommer få det extremt svårt att få jobb, och här sitter vi och utbildar oss för att komma ut i arbetslivet snart, vilket inte känns bra alls, måste också erkännas. Det är rent ut sagt skrämmande. Ska inte jag kunna få ett jobb sen när jag är klar med min utbildning? Varför utbildar jag mig ens då? Känns det lönt? Man vill väl jobba, eftersom man vill väl ha pengar. Jag vill också kunna ha min egen lägenhet eller villa. Jag vill också kunna ha en familj, eventuellt en bil. Inget utav detta går ju såklart utan jobb. Och jobb... det verkar vara långt borta nu.

Och bilindustrin påverkar Sveriges ekonomi, det är en viktig del av ekonomin då det är många jobb där, en bra inkomst källa för ekonomin. Som i sin tur påverkar hela Sveriges bilindustri. Kanske vi måste acceptera det faktum att Sverige inte längre kan ha en bilindustri? Precis som vi försökte rädda vår båtvarvsindustri, men det gick åt skogen. Idag har vi ingen båtindustri i Sverige, den är total borta. Det finns i Finland, som är ett av våra grannländer. Kanske vi måste acceptera att det är för dyrt med sådana jobb i Sverige, tillverkningsindustrin dvs. '

Volvo har väl mestadels tappat på att dom inte satsat på miljön. Alla andra bilföretag har satsat mycket på att rädda miljö men Volvo har halkat efter lite inom detta området. För jag tror att dom flesta vill rädda miljön. Känns som vi människor har lite mycket på våra axlar för tillfälle. Först så får vi höra en massa propaganda om hur vi måste rädda vår miljö, men hur är det med miljön nu? Nu när finanskrisen helt plötsligt tagit över så pratas det inte alls om miljön. Har vi glömt detta också? Var det bara skitsnack för att få folk att läsa nyheter och skapa debatt?

Värt att nämna är också att Sverige har lånat 20 av de 28 miljarder som ska gå åt att rädda Volvo och SAAB. Och vad har Sverige som säkerhet? Jo, landet Sverige. Bra och genomtänkt, eller? Jag vet inte, men i mina öron låter det inte speciellt bra alls. För vad händer om det slutar som båtvarvsindustrin?

Det som kan vara lite intressant var att Maud Olofsson sa i en SVT-debatt nyligen att man inte kan gå in och rädda vår bilindustri genom att staten hjälper till. Sen idag för 15 minuter sedan läste jag att regeringen satsar 28 miljarder på att rädda vår bilindustri, Maud Olofsson var tillsammans med Anders Borg en utav dom som stog och pratade om det på presskonferensen. Framförallt påverkar det också oss som privatpersoner, oroligheter, man oroar sig att förlora sitt jobb och på så sätt förlora sitt hus, bil, få börja socialbidrag. Vår regering tycker ju att man ska söka jobb i hela landet, även om man bor i Skåne ska man söka jobb i Norrland, bara där det finns jobb. Idiotiskt, om jag själv får lov att säga det. Man kan ha familj med småbarn, vad händer om ens fru/sambo jobbar här? Ska man då lämna familjen bara för att ta ett jobb i Norrland? Det verkar inte speciellt genomtänkt. Men visst, det är lätt för politiker att säga, dom har ju sin trygga lön och sitter i sin fina riksdag.

RSS 2.0